woensdag 17 december 2008

Klantenbinding


Voor het vak Frans moesten we enkele artikels bespreken, een zeer interessant artikel over klantenbinding las ik in l’Echo Touristique van 24 oktober 2008.

“Zappen” is in, ook in de reissector. Vandaar zoeken reisagentschappen naar middelen om hun clienteel te behouden. Volgens berekeningen kost het 4 tot 6 maal meer om een nieuwe klant te werven in vergelijking met de kostenberaming om een reeds bestaande klant te behouden.

De “vertrouwensstrategie” bestaat eerst en vooral in het leveren van een uitstekende service. Ook een warme en gezellige babbel kan wonderen doen en levert bovendien gegevens op over de klant zijn hobby’s, wensen, interesses e.d.. Deze gegevens kan men dan ook best opslaan in een database. Zo kan men in de toekomst de klant een beter en persoonlijker advies geven.

Een andere tip om aan klantenbinding te doen is het geven van kortingen aan trouwe klanten. Nieuwsbrieven kan men ook sturen naar de klanten, als ‘herinnering’ aan het reisbureau. Het is ook belangrijk om een goede vertrouwensband met de beste klanten op te bouwen, en hiervoor moet je tijd vrijmaken.

Beste reisagenten, in deze moeilijke tijden is het zeker zo belangrijk om aan klantenbinding te doen. Wat je zeker moet vermijden is passief zitten wachten op de klanten en proberen iedereen te behouden als ‘trouwe klant’.

1 opmerking:

de Els zei

In deze moeilijke tijden is het inderdaad belangrijk om de verhouding tussen de consument en het reisbureau aan te sterken. Reizen is emotie dus de consument wil advies van een agentschap waarin hij vertrouwen heeft.

Natuurlijk is iedere klant belangrijk maar hen allemaal trouwe klanten maken lukt toch nooit dus best fixeren op de meest "interessante" klanten.

Vermijd ook dat de klant overstapt naar de concurrentie door de positieve punten van je agentschap centraal te stellen en open te staan voor teleurstellingen en klachten. Je moet dus tijd spenderen aan de klant, maar het is deze tijd die het verschil zal maken voor de klant.