donderdag 11 december 2008

BTExpo: Travelcoop


Gisteren hebben we met de klas een bezoekje gebracht aan de BTExpo. Deze 5e editie vond plaats in Tour & Taxis te Brussel. Onze leerkracht Jan Peeters gaf hier ook een persconferentie met Travelcoop. Hij is namelijk ook strategisch adviseur van Travelcoop, een netwerk van ongebonden reiskantoren.

Travelcoop gaf deze persconferentie om hun visie te geven, de krachtlijnen van 2008/2009 uiteen te zetten en om hun nieuwe verkooptool bekend te maken.

De wereld zit momenteel in een financiële en economische crisis, en daarbovenop zijn er ook nog communautaire spanningen in België. De toeristische sector is onzeker en weet niet wat te verwachten maar tijdens deze persconferentie maakt Travelcoop hun standpunt duidelijk.

De leden van Travelcoop zijn stuk voor stuk zelf eigenaars van hun zaak, zij hebben een lange termijn gerichte visie, die niet gehinderd wordt door de beurskoers of door de korte termijn beslissingen van buitenlandse aandeelhouders. Hun leden voelen de crisis, maar tegelijkertijd voelen zij ook steun door een sterk positieve lange termijn trend: het toerisme is een absolute groeisector. Travelcoop noteert drie concrete elementen voor 2009:

• De zakelijke en MICE markt zullen inkrimpen. Belangrijke budgettaire inkrimpingen zijn doorgevoerd. Ook de incentive markt zal onder druk staan.

• De vakantieconsument stelt zijn vakantiebeslissing vandaag uit, maar denkt niet aan een jaar zonder vakantie. Hij informeert zich, dit merken ze in hun kantoren, hij plant, wat zij merken aan de gedetailleerde informatie, en hij budgetteert: hij wil of kan het alleen nog niet vastleggen.

• Een dromedarismarkt wordt verwacht. Eerst een afgevlakte piek in januari/februari en een continuering van de boekingen doorheen het tweede deel van de winter en de lente. Dit zal leiden tot een stagnerende tot lichtjes stijgende (<1%) vakantiemarkt in 2009.

Travelcoop meldt ook dat er veranderingen in de toeristische industrie zijn. Momenteel beleven wij een overgang van het leveranciersmodel naar het netwerkmodel.

Leveranciersmodel: de ketting wordt gevormd door de producenten, die leverderden aan de tour operators, vervolgens leverden die aan de reisagenten en die leverden aan de klant. In bepaalde gevallen werden sommige schakels van de ketting overgeslagen.

Vandaag is de consument aan het kiezen voor een netwerkmodel. Dit wil niet zeggen dat de consument af wil van zijn reisagent. Maar: hij beseft dat alles, overal, ter beschikking is. Hij beseft dat er oneindig veel mogelijkheden zijn om op reis te gaan, op vakantie te gaan, om een incentive trip te organiseren. Rechtstreekse verkoop is slechts een klein onderdeel van het netwerkmodel. Travelcoop analyseert de ontwikkelingen, en begrijpt dus de realiteit. Ze zien ook de kansen in dit netwerkmodel.

Een van de kansen voor Travelcoop is de ROPO consument. ROPO: Research Online, Purchase Offline. Uit research van Travelcoop blijkt dat:

• De onafhankelijke reisadviseur marktaandeel wint
• De vraag naar à la carte reizen sterk stijgt
• De vraag naar vakanties met inhoud (cultuur, leren, kicks) sterk groeit
• Het internet een belangrijk informatiekanaal is
• Hoe emotioneel belangrijker de reis is, hoe belangrijker het advies van een professional is

Travelcoop lanceert een unicum op de Belgische reismarkt: een brochure die het beste bundelt dat de Travelcoop partners te bieden hebben. Het is een kwaliteitsboek, met een rijkdom aan uiteenlopende bestemmingen, soorten vakanties en doelgroepen. Het is het visitekaartje van Travelcoop, maar ook van de deelnemende partners. De brochure doet de consument dromen over alle vakantiemogelijkheden, het biedt een aanknopingspunt voor een diepgaand gesprek en biedt aan de Travelcoop reisadviseur dus de kans om zijn rol als vakantieconsulant ten volle te spelen. In de brochure vind je ook geen prijstabellen, alleen maar prijsindicaties. Het budget wordt besproken met de reisadviseur.

Deze brochure is een mooi initiatief aangezien ze niet alleen dient om te verkopen maar voornamelijk om te communiceren met de reisagenten. Ik vind het alvast een goed idee.

Geen opmerkingen: