maandag 8 december 2008

Low Cost


Daarstraks moest ik 35 minuten wachten op de bus, en om de tijd te doden wou ik een magazine kopen in de krantenkiosk van het station. Maar deze was gesloten, wat ik wel vond was het gratis magazine 'Vacature' met in het groot op de voorkant LOW COST. Natuurlijk, als nieuwsgierige en leergierige toerismestudente, nam ik het boekje direct mee om het artikel van low cost te lezen. Op school heb ik al veel geleerd over low cost en dit artikel sluit goed aan bij de lessen.

Lowcost wil zeggen dat alle overbodige franjes geschrapt worden. Het model gaat ervan uit dat de prijs gedrukt kan worden door alle niet-essentiële onderdelen weg te snijden. Niet-essentieel is belangrijk want het is niet de bedoeling dat het basisproduct aan kwaliteit inboet. Dit is niet alleen van toepassing in de toeristische sector, maar in alle sectoren.

Ryanair doet dit door tickets via internet te verkopen in plaats van via reisagenten. Ze vliegen op onbeduidende luchthavens die soms meer dan 100 kilometer van de zogezegde bestemming liggen, bestraft klanten die te veel in hun bagage stoppen, heeft geen gereserveerde zetels en de catering is niet inbegrepen. En toch heeft de maatschappij het helemaal gemaakt. Maar goed ook want dankzij de consequent doorgevoerde lowcostpolitiek bleef Ryanair zelfs tijdens de periode van hoge olieprijzen winstgevend. Ryanair zag in dat al de luxe tijdens het vliegen niet nodig was, dit stamt nog af uit de tijd dat vliegen een elitair gebeuren was.

Ook de Aldi en de Wal-Mart zijn een voorbeeld van lowcost, zij werken volgens hetzelfde principe. De bankwereld doet ook mee met het lowcost principe, een goed voorbeeld hiervan is ING Direct. Dit is een internetbank die een beperkt aantal financiële producten aanbiedt tegen een scherpe prijs. Zelfs grote multinationals uit de chemische nijverheid kopiëren het lowcostmodel. Dow Corning, ’s werelds grootste producent van siliconen, gebruikt de principes van lowcost om zijn producten te slijten. Veeleisende klanten, waarvoor dienstverlening en kwaliteit primeert, kunnen terecht bij Dow Corning zelf. Voor niet al te veeleisende klanten die op zoek zijn naar goedkopen siliconen heeft het bedrijf het merk Xiameter ontwikkeld. Xiameter verkoopt alleen grote hoeveelheden van een beperkt gamma met een relatief lage prijs via het internet.

Als je met Ryanair vliegt, heb je het voordeel dat je op de luchthavens met goedkope parkeermogelijkheden kan inchecken en geen kilometers hoeft af te leggen eer je aan je gate arriveert. Lowcostmaatschappijen vliegen ook veel stipter dan traditionele luchtvaartmaatschappijen, en hebben minder problemen met verloren bagage.

De nadelen? Als consument verlies je een deel van je keuzevrijheid, je kan er niet voor kiezen om vlakbij Brussel te landen. Je krijgt ook niet de dienstverlening die je bji gewone luchtvaartmaatschappijen wel krijgt.

Ryanair betaalt niet de hoogste lonen in de luchtvaartindustrie, maar vergeleken met een dikbetaalde KLM-langeafstandspiloot hebben de Ryanairpiloten een beter leven. Een Ryanairpiloot keert elke avond terug naar partner en kinderen. Hij is geen dagen weg van huis. Voor sommige mensen is die levenskwaliteit meer waard dan een hoger loon.

Alle lowcostmaatschappijen zijn een kei in het verzinnen van nieuwe manieren om kosten te drukken. Elk jaar opnieuw slaagt Ryanair erin om de kosten met 5% te verminderen.

Lowcostmaatschappijen leren hun klanten tevreden zijn met een minimum aan service zonder dat de kwaliteit vermindert. Dat is een hele prestatie, want zoiets was twintig jaar geleden totaal ondenkbaar.

Geen opmerkingen: