woensdag 3 december 2008

Alken


In mei 1988 ben ik in Alken geboren, en ik woon hier nu al bijna 21 jaar. Daarom is het ook vanzelfsprekend dat ik een artikel schrijf om Alken te promoten. Veel mensen weten niet wat dit mooie dorp allemaal te bieden heeft.

Het prachtige Alken is gelegen tussen Hasselt en Sint-Truiden. Dit landelijke dorpje bevat tal van bezienswaardigheden. Voor de cultuurliefhebbers is er de Sint-Aldegondiskerk en de Sint-Joriskapel. Maar er zijn ook 7 kastelen en 3 watermolens. Alken is een dorp met veel geschiedenis, en deze kan je vinden in het Heemkundig en ambachtelijk museum: Zoe was Alleke.

In het centrum van Alken is er het grote recreatiedomein ‘De Alk’. Dit omvat een speeltuin, een verkeerspiste, minigolf, fonteinen, een roei-en visvijver, sport-en trimparcours, sporthallen en een manège.

De Terra Fecunda is een belevingsvolle fietsroute met de verhalenfluisteraar (een gps met verhalen onderweg), dit iseen tocht van 28 km doorheen de Limburgse fruitstreek in de gemeenten Alken, Nieuwerkerken en een stukje Sint-Truiden. Voor wie liever gaat wandelen is er het wandelgebied ‘De Mombeekvallei’.

And last but not least…Cristal Alken! Dit bier is hét symbool van mijn dorp, hier zijn we ongelofelijk fier op! Dit maakt Alken nog net dat tikkeltje specialer. Dit jaar is het exact 80 jaar geleden dat Alken gestart is met het brouwen van dit hemelse bier. Daarom was er een speciale editie van het originele bier van 1928.

Hopelijk heb ik iedereen nu overtuigd van de schoonheid en mogelijkheden van mijn dorp. Het is zeker een bezoekje waard! Indien u langer als 2 dagen zou willen verblijven in het mooie Alken zijn er overnachtingsmogelijkheden in de 3 b&b’s.

Samengevat: Alken is een dorp met landelijke charme maar heeft op toeristisch vlak heel wat te bieden!

Geen opmerkingen: